Träning är hälsa. Det är något vi hör ofta och försöker efterleva mer och mer. Sjukdomar och ohälsa kan många gånger beror på inaktivitet. Rörelse och aktivitet behöver inte vara tunga styrkepass. Pilates eller yoga i en form som passar dig är träning och mer därtill!

 

Att träning är hälsa är idag mer än etablerat. Forskning och nya träningsformer uppdateras hela tiden. Det viktigaste är att lyssna på kroppen och själv hitta den träningsform som passar bäst. Yoga till exempel en träningsform med oerhört många grenar. Det är en träningsform som kan anpassas för alla verkligen. Styrka, uthållighet och kondition är några nämnda som finns i olika former hos http://www.sobea.se/yoga/. Stillasittande jobb gör att våra kroppar blir stela. Yoga är jättebra för att motverka just det som svd.se skriver om.

 

”/…/. Många har jobb som kräver att man sitter bakom ett skrivbord i timmar, och efter en arbetsdag går vi gärna hem och sätter oss framför tv:n. I längden gör detta oss otroligt stela i kroppen, något som är svårare att påverka ju äldre man blir”.

 

Träning som livsstil

 

Träning är en viktig komponent för ett hälsosamt liv, men flera faktorer spelar in. Kost är bara ett exempel.  Att dricka mycket vatten och äta balanserat är väldigt viktigt parallellt med rörelse. Ska du precis sätta igång är det viktigaste att trappa upp långsamt för att inte skada dig som svt.se skriver om. Tränar du däremot väldigt hårt måste du äta mer och vila. Det gäller också att anpassa kosten till behov och typ av träning enligt dn.se.