Kosten och träningen går hand i hand och om du vill prestera på träningen krävs det att du får i dig de nyttigheter som kroppen behöver. Med veganska proteinkällor, exempelvis veganskt proteinpulver, kan du enkelt upprätthålla en balanserad kost även om du vill utesluta animaliska produkter.

Allt fler väljer att utesluta kött och andra animaliska produkter från kosten. Det är ett vanligt missförstånd att det inte är möjligt att få i sig tillräckligt med protein om du är vegan eller vegetarian. Så länge du känner till några bra veganska proteinkällor är det inga problem att få i sig den mängd protein kroppen behöver, även vid träning. Det går exempelvis att köpa veganskt proteinpulver på ekoträning.se för ett rimligt pris. Nedan får du tips på vegetabiliska proteinkällor samt hur du komponerar en balanserad kost som maximerar din träning.

En balanserad kost för dig som tränar

Utan näringsrik mat kommer dina träningsresultat att utebli. Balans är nyckeln i en hälsosam kost. Kroppen behöver en kombination av grönsaker, kolhydrater, fett och protein. Dieter som vill utesluta något av dessa är inte optimalt vid resultatinriktad träning. Grönsaker är fulla av vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Dessutom är de kalorisnåla vilket gör att du med gott samvete kan äta stora mängder grönt varje dag. Många populära dieter utesluter kolhydrater, men du som utför högintensiv träning behöver få i dig kolhydrater för att prestera. Kolhydrater är en av våra främsta energikällor tillsammans med fett. Välj omättade fetter som olivolja, avokado, frön och nötter. Protein är kroppens byggstenar och du behöver protein för att bygga muskler.

Veganska proteinkällor

Många tror att att protein bara finns i kött och animaliska produkter. Tvärtom kan även veganer och vegetarianer få i sig ordentligt med protein tack vare veganska proteinkällor som sojabönor, nötter och chiafrön. Veganskt proteinpulver är ett perfekt supplement till en i övrigt balanserad kost.