De flesta svenskar får i sig för lite D-vitamin under vinterhalvåret. Därför kan det vara viktigt att få i sig extra D-vitamin genom antingen kost eller med tabletter. Brist på D-vitamin har nu kopplats ihop med olika sjukdomstillstånd som cancer, demens och depression.

Få i dig tillräckligt med D-vitamin genom din kost

Under sommaren behöver gemene man normalt inte få i sig extra tillskott av D-vitamin. Då räcker solens strålar gott och väl. Men under vinterhalvåret med allt kortare dagar och färre soltimmar är det många som upplever bristsymtom. Ett av de enklaste sätten att få i sig extra D-vitamin under de mörka månaderna är genom kosten. I Sverige är till exempel all mager mjölk berikad med D-vitamin. Vidare är svamp en rik källa till D-vitamin. För precis som vi människor absorberar vitaminen genom solens strålar gör svampen det också. En av svamparna som är särskilt D-vitaminrika är portabello. Du kan även välja att ta kosttillskott som går att köpa hos https://www.vitaepro.se/. De innehåller det rekommenderade dagliga intaget av D-vitamin under vinterhalvåret.

Symtom av D-vitaminbrist:

Det finns flera vanliga symtom som delvis beror på D-vitaminbrist. Till dessa hör bland annat:5135200-happy-sun

  • Benskörhet
  • Depression
  • Trötthet

Benskörhet kan delvis förklaras då D-vitamin är ett nödvändigt vitamin för att cellernas tillväxt ska fungera på ett optimalt sätt. Vitaminen reglerar upptagningen av kalcium och fosfor i tarmen vilka är nödvändiga för att stärka ben i kroppen. Vidare kan D-vitaminbrist kopplas till depressioner då vitaminen har en direkt koppling till hjärnans utsöndring av dopamin – vilket är hjärnans signalsubstans för att skicka ut signaler om välmående inom oss.

Det gör att överdosera D-vitamin

Det finns också en chans att överdosera D-vitamin.  Även om kroppen klarar att lagra relativt mycket av vitaminen kan en överdosering leda symtom som illamående, minskad aptit, förkalkning av vävnader i lungor, blodkärl och njurar.

Solen är den bästa källan till D-vitamin

Om tillfälle ges försök då omfamna solen så mycket du kan. Solen är nämligen överlägset den bästa källan till D-vitamin. Endast en halvtimme i solen motsvarar ett lika högt intag av D-vitamin  som att äta 100g lax eller 500g kantareller.