I ett tidigare inlägg skrev vi om yoga och dess fördelar. Yoga är en livsstil enligt den inbitne, ett sätt att stretcha för den som bara gör det då och då. Men är det bra att yoga när du är gravid? Vilka andra träningsformer funkar när magen växer?

 

När du är gravid kan det vara svårt att veta om det är ok att fortsätta träna som vanligt. Om du är en van gymperson är det inte några problem, eller en joggare för den delen. Det enda du ska tänka på är att inte ta i allt för mycket, att lyssna på din kropp och kombinera lättare konditionsträning i form av promenader och mindre joggingrundor med lättare styrketräning för bästa effekt.

 

Enklare yoga och konditionsträning

Yoga fungerar när du är gravid, det finns till och med en yogaform som heter gravidyoga. Men den sortens yoga handlar mer om att fokusera på andning än att stretcha ut sig i ”barnet” ”happy baby” eller i en solhälsning. Det är nämligen så att yoga, om det görs för intensivt, kan göra ont när du är gravid, eftersom att du är överrörlig i bäckenet och har foglossning. Du ska med andra ord vara försiktig så att du inte sträcker dig eller liknande, det kan göra väldigt ont efteråt om det sker. Se därför till att jobba mer med andning och ta ut din träningslust på långa promenader varje dag, kombinera med styrketräning i 15-30 minuter var tredje dag – så har du ett framgångsrecept för en kropp som håller sig frisk och stark under hela graviditeten – samt en vana som du gärna får försöka att hålla vid liv även efter det att barnet har kommit och du inte är gravid längre.

 

1177, alltså Vårdguiden, kan du få en massa tips på hur du ska tänka och agera när det kommer till träning under graviditet. Ett sätt att se på det är att träning förbereder din kropp på den påfrestelse det är att vara gravid.