Ett utbrett problem idag hos både unga och vuxna är behovet av att äta socker dagligen. Många experter talar om det här problemet som ett folkhälsoproblem och hänvisar ofta till sockerberoende. Likväl som alkohol, kaffe och tobak, så räknas socker som en mild drog. Men sockerberoende är ett väldigt vanligt problem och att sluta med socker kan vara lite kämpigt.

Ett liv utan socker är lättare än vad många tror. Det svåraste med att sluta med socker är det sockersug som många känner. Det bästa sättet att möta sockersuget är att se till att ha en stabiliserad blodsockernivå. Det här genomförs enklast genom regelbundna måltider bestående av protein, fett och långsamma kolhydrater såsom råris, quinoa och fullkornspasta. I vissa fall så får människor huvudvärk och influensaliknande symptom i samband med en sockerdetox, då det är ett sätt för kroppen att återställa sig. Efter 2 veckor brukar kroppen ha återställt sig och många upplever att sockersuget är borta efter den här perioden.

”Att titta på innehållsförteckningen om varan innehåller socker eller glukossirap är därför ett bra sätt att kunna välja mer hälsosamma livsmedel.”

Undvik det gömda sockret

I många matprodukter används antingen fett, salt eller socker för att förhöja smakerna i livsmedlet. Därför är det en god idé att undersöka innehållsförteckningen på matvaror för att undvika det gömda sockret. Exempelvis brukar socker finnas i ketchup, färdigförpackade maträtter, kalla såser och i produkter som vid första anblick kan upplevas som hälsosamma. Att titta på innehållsförteckningen om varan innehåller socker eller glukossirap är därför ett bra sätt att kunna välja mer hälsosamma livsmedel. Genom att välja bort sockerintensiva livsmedel, så stabiliseras blodsockret och kroppen kommer att må bättre.