Alla vill säkerligen leva ett långt (och lyckligt) liv. Det finns ingen enkel mirakelmetod eller hinderfri väg mot detta mål. Så hur ska du tänka för att leva ett så långt och framförallt friskt liv som möjligt? Bland annat ska du undvika dålig kost.

 

Det finns målmedvetenhet, tur, omständigheter och vilja som både kan hjälpa och stjälpa dig på vägen mot ett långt och friskt liv, vissa saker kan du påverka – andra inte. För de som råkar på ett större hinder på vägen kan livet bli kort. Om du har en anhörig som gått bort nyligen vet du vikten av att ha en trygg, pålitlig och stödjande begravningsbyrå tillhands. Det kan du även läsa mer om här på https://fenixbegravning.se. För din egen del kan du endast göra ditt bästa för att ge kroppen bäst förutsättningar.

Minska risken för att dö i förtid

Men hur ska du göra för att ge dig själv bra förutsättningar till att leva ett längre liv egentligen? Ja, du ska helt enkelt äta nyttigt och balanserat. I en artikel i SVT går det till exempel att läsa om hur ohälsosam mat är det största riskfaktorn för att dö i förtid i Sverige. Det är vidare endast en tiondel som äter enligt den rekommendation som finns på Livsmedelsverkets hemsida. Förutom risken att dö i förtid orsakar även dålig kost ibland ohälsa både psykiskt och fysiskt. Som fetma, depressioner och dålig tandhälsa. Så vad ska du helst äta?

 

Det finns mat som är lite bättre än annan, bland annat är grönsaker något du borde ha med i alla måltider. Några tips från Mitt kök är som följer:

 

  • Blåbär och andra färgstarka bär innehåller både vitaminer och antioxidanter. Förutom att de är en god smaksättare så är de även bra för tarmarna och magen. Ha i yoghurt, gröt och smoothie.
  • Ingefära i te eller riven över maten är jättebra för magen och hjälper dig om du mår illa. En rotfrukt som blir allt mer populär i Sverige. Varför inte dricka en ingefärsshot till frukosten?
  • Chiafrön innehåller massor av kalcium, omega 3 och C-vitamin. Ät det i form av chiapuddig eller varför inte som chiagröt?

 

Sedan ska du även äta magra proteiner, inte rött kött. Tänk på att byta ut vitt bröd till fullkornsbröd och äta mer baljväxter. Nätter och frön samt olivolja skadar det heller inte att öka intaget av, samtidigt som du minskar på pastan, det vita mjölet, de skadliga fetterna och det beroendeframkallande sockret.